Sebulan Sudah Berlalu...

Assalamualaikum...
Uish...sunyi sepi je aq tngok blog nie...
cume bru2 nie...err 23 hours ago, Im mempublish post ttg Facebook...I've no comment...pasal aq pown tak brape maklu ttg facebook nie...
tersedak ngn bbrp entry sblom nie yg memujuk author supaye lbeyh aktif,make aq terpikir2 ape yg patut aq catatkn...
pikir pnyer pikir...huh,no idea laa...
tp semalam bru aq tersdar bhw tarikh di kalendar da melangkaui 11 April 2010...
huh,maka teringatla peristiwa 11 Mac lalu...



ampun,tetibe je rase nk mengimbas memori plak...
bukan sengaje...tp mahu mengingtkan diri n kalian juge...
yela...bapa sejarah si Herodotus pown da ckp byk kali kt buku sejara,
"
Sesiapa yg melupai sejarah akan mengulangi sejarah itu kembali..."

eheh...tader kaitan sgt...saje nk menyokong dgn kate2 ilmuwan...
actually, kalau sejarah 11 Mac lalu diulang kembali pown,Alhamdulillah...kite terime sbb itula memori terindah yg da Excell9 tinggalkn kt bumi Integomb....
itula rekod terhebat yg da Excell9 pahatkan di lipatan sejarah SPM sepanjang Integomb menempa nama...
isk2...sweet memory la...
sape bole lupe....

apepown...
aq bukan cume nk menyentuh memori sebulan lalu nie suke2...ade sbb juge...
kate org tua2...

"nasib ayam nampak di kaki,nasib manusia sape tau..."

nie pakai taram je...ntah btol ntah x ayam boleh ditilik nasibnye pd kaki...ikut jela kate org lame...cume yg aq nk smpaikan...
dlm ramai yg bergembira,masih ade yg terluka...
tngok sahabat2 gumbira naek atas pentas...peluk2 mak ayah...nanges2 gumbire...
yep,mungkin kite tatau, hati org en, sape tau...
dan mungkin jugak ade yg tau,tp ape bole buat,takkan nk ubah ape yg tersurat pula...sape la kite???
yep lagi...ade juge di antare 171 kite yg maseh berduka ...ade yg dah pulih surut ,Alhamdulillah...
tp ade gak yg mmg pahit hempedu tak terkire rasenye dlm jiwa...rase merana...
ohoh...lebeyh2 ke perlambangan yg aq gune nie???
mntk ampown eh...

ape pun, mungkin ade yg kate...
"ek elle, Assyue nie da sebulan berlalu x payahla ungkit2....buat tmbh saket ati plak..."
dan ade gak yg kate...
"cliche....sape plak yg nk sedeyh2 lagi bende2 basi camnih???"
tak kurg gak ade yg menyumpah seranah...
"adeyh lopek giler r minah nie...nk bikin org layan kenangan dyer plak..."

hua....lntakla...
tp cam aq da kate td,kita ingt2kan la en...mngkin kite bakal gak jumpe situasi yg same kelak...mintak jauhlakan...tp Allah Lebih Tahu...kite plak hanye hamba,x mampu pown nk lawan suratan Allah...tp Allah dah kate,

"Tuhan x akan mengubah nasib sesuatu kaum,kecuali mereka sendiri yg bergerak mengubah nasib mereka sendiri..."

"Takdir Allah terletak di hujung usaha manusia..."
~Hilal Asyraf

kite berusha la kan....utk tak mengulangi kesilapan lalu...


Ingat...aq cume mengingtkan diri dan kalian semua...tak terniat ape2 pown...
kpada yg masih mengharungi sisa2 kesedihan,ingatlah inila takdir yg dah dittapkan Yang Maha Esa...
memetik bait tulisan Pahroul Joui, editor mjlh Solusi:
"Dalam hidup kita mesti mengatasi pelbagai halangan yg berbeza dgn org laen. Tembok yg ada di hadapan kita sudah pasti tidak sama tinggi atau rendahnya dengan tembok orang lain. Merka di laluan mereka, kita di laluan kita. Berhenti daripada membandingkan laluan kita dengan laluan orang lainkerana sudah pasti laluan itu tidak sama.Mudah pada mereka mungkin payah untuk kita. Payah buat mereka mungkin mudah buat kita."~DARIEDITOR SOLUSI EDISI 17-MEMBINA KEYAKINAN DIRI

semua tu namenye halangan dan dugaan masing2 lah en...Allah pon ade berfirman...

“Apakah manusia itu mengira, mereka akan ditingalkan dengan berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji(keimanan mereka itu)?” Surah Al-Ankabut ayat 2.

Dan... aq amat tertarik dgn tinta Hilal Asyraf dalam post Allah Sentiasa Beri Yang Terbaik Buat Kita

"Dunia ini merupakan kembar dengan ujian. Baik buruk di dalam dunia ini adalah ujian. Mendapat kebaikan itu juga ujian, mendapat keburukan juga adalah ujian.Hakikatnya, tiada yang buruk dalam pemberian Allah SWT. Semuanya terbaik. Cuma kita yang gagal menilainya.Bila Allah berikan kita kejayaan, itu kebaikan dari segi balasan usaha kita. Bila Allah berikan kita kegagalan, itu kebaikan dari segi peringatan kepada kita.Yang menjadikan pemberian Allah itu buruk adalah kita.Bila Allah berikan kita kejayaan, kita riya’, takabbur, ujub, angkuh dan melupakan-Nya. Bila Allah berikan kita kegagalan, kita kecewa, sakit hati, putus asa dan mengeji-Nya.Segala yang baik itu memang daripada Allah SWT. Kita sahaja yang memburukkan diri kita.Maka marilah kita sama-sama, mendidik diri untuk redha dengan keputusan yang Allah SWT berikan.Allah SWT sentiasa memberikan yang terbaik.Tetapi kitalah yang kita perlu belajar bagaimana hendak menerima keputusan Allah dengan baik."
Dan...sebagai org beriman yg bukan hanye mendukung title 'muslim',sila hayati hadis di bawah...kalian akan terasa kalianlah org yang beriman andai mampu tabah...

Rasulullah SAW bersabda:
“Sungguh ajaib keadaan orang beriman, sesungguhnya semua urusan mereka berada dalam keadaan baik. Dan tiada yang memperolehi keadaan ini melainkan orang yang beriman sahaja. Sekiranya dia dianugerahkan sesuatu, dia bersyukur. Maka jadilah anugerah itu baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu baik untuknya”
(Hadith riwayat Muslim.)

jadik...aq seru diri sendiri dan kalian semua...bersabarlah...ni ujian Rabb kpd hamba yg terpilih...

“Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.”
( Surah Asy-Syu’ara ayat 30.)

Huhu...terhempap...
Allah Yang Maha Mengetahui....
Dia yang memutuskan apa yg terbaik buat kita...
lgpown...dah byk kali aq tilik diri...adekah usaha seciput mahu diberi hasil segenggam....

yep2...kadang2 kita mungkin tercampak ke luar rasional masing2...
tp, ingtlah kegagalan ini bukan satu noktah...
kita semua masih punye waktu utk bangkit semula...
Go, Excell9!!!~

Wallahua'lam...

err...semangat x aq???
heh...diulang sekali lg, nie ingtn pd aq yg lupe juge...di samping utk kalian semua...sbb aq sayang sahabat2ku...
ayuh, jgn mengalah pd luka lalu...ia keperitan yg sementara cuma..

ooo ye...
nk tanye sesuatu
pliz respond
bebudak perempuan mase MAC ...
kne pkai kasut hitam ke???
x en...?
ape2 color pown taper en???
ok...smpai sini jer...
chow dulu
salam mahabbah~

6 comments:

Musafir Kehidupan said...

terima kasih AsSyu.. sesungguh nya percayalah pada Allah; jangan sombong jangan angkuh;
jika benar kita tersalah langkah, pohonlah keampunan kepada Allah dengan serendah2 diri kita sebagai Hambanya..
Sesungguhnya jalan kembali ke pangkuan Illahi amat luas.. Allah sentiasa memberikan yang terbaik kpd Hamba-Nya, cuma kita sering terleka dan terlalai dalam kehidupan duniawi ini.. Salaam..

assyuhada said...

Musafir Kehidupan:
yep..kdg2 kita x sedar sbnrnya perkara pahit itu satu ujian yg mnjd kifarah dosa2 kita yg lalu...muhasabahlah diri,aq seru pd diri sendiri dn rakan2 sekalian...n terus bangkit eyh...neva give up..

Assyu's FAN said...

thank you, Assyu.....yup, whatever it is, we should accept something that we had done wihtout regret...and we must not look for the past..
OTHERWISE,we should look ahead and always pray to ALLAH that we can achieve a successful life in the future..and also we need to workhard to get what we want in this life.....
However,the most important thing we should become a good person in this world and also in the hereafter....:)

perish...... said...

thnaks a lot ASSYUEEEEEEEEEEE....

assyuhada said...

Assyu's FAN:whoa...nice namela...haha..yep2 thnx to u too..neva regret n neva give up...trus maju eyh...semua skali...Excel9 inn....heh

perish...:whoeva is u...yup2...thnx to u too... moge terus bangkit,kpahitan lalu biar jd luke sementare,dn pndg sekali sekala gak buat pedoman utk mase dpn...wish u da very bez!

*ohoh...semua x mau jelmakan diri..eheh taper2...aq ttp sokong kalian smpai bile2 asalkan kita sume bangkit dr kekalahan dan terus cari cahaya baru yg lebih bermakne...Allah with us...^_^

assyue said...

huhu...assyue again
ade ralat..ralat...
grammar mistake kt comment aq kpd perish:
*whoeva u are...haha,sye bdk bru blaja la...kne practise gk bi...hua2 nnti korg ajarla aq eyh..

Post a Comment

 
[close]