Tidur dulu!



Sering tertanya-tanya, adakah waktu malam sahaja yang nyenyak? Nak cukupkan tempoh kita tidur 

hanya pada waktu malam? Waktu lain tidak boleh? Kerana waktu pagi dan siang untuk bekerja dan belajar? Sesungguhnya, bagi yang star2 tidur tidak kira waktu, kadang2 sampai dalam kelas kita boleh tertidur. Kadang2, kita nak study malam, x kira la cara burung hantu ke, ayam jantan ke, ayam betina ke, atau apa2 sahaja cara yang kita tau, badan kita memerlukan rehat yang cukup supaya otak kita dapat melakukan penyelenggaraan atau maintance terhadap badan kita.

Merujuk Majalah Solusi isu 17,  dalam artikelnya, A Morning Person, pengarang menulis tentang tidur Qailulah.  Tidur Qailulah bermaksud tidur sebentar kira-kira 30 minit hingga sejam sebelum masuk waktu zohor.  Tidur ini merupakan sunnah Rasulullah s.a.w kerana kebiasaannya Rasulullah tidur sebentar sebelum zohor.  Tidur ini mampu untuk menyimpan tenaga pada sebelah malamnya sebanyak tiga kali ganda.  Oleh sebab itu, ramai yang star2 ni bley jaga malam, atau jaga malam.

Jadi,  dapatkanlah rehat anda secukupnya agar anda boleh hidup bahagia berseri segar-bugar menyambung kerja atau belajar tanpa rasa ngantuk, penat, dan rasa nak bantai tidur balik.

ps: Jangan bantai tidur dari pukul 12pm hingga 12pm blek.
gambar: barneszy.wordpress.com/2009/03/13/

1 comments:

shana said...

oh,i get it now....
thanks a lot!!!!!
but,if i not mistaken,we should nawaitu for doing solat sunat at the midnght in order to get pahala from Qailulah practise.....
bye2

Post a Comment

 
[close]